Proměna hudebního průmyslu

0

Není to tak dávno, co jsme si hudbu bez fyzických hudebních nosičů nedokázali představit. Ještě na konci minulého tisíciletí v Česku vládly audiokazety, které následně vystřídala „CDčka“. Díky rozvoji technologií se postupně staly více cenově dostupnější stolní počítače (počítač na přelomu tisíciletí v Česku vlastnilo 15 % domácností, v roce 2017 byl tento podíl již 76,3 %). Nejen, že novinkou byla možnost počítačem CD přehrát, ale bylo možné též disky kopírovat, případně zapisovat MP3 formáty. Přpojení počítačů na internet (internet na přelomu tisíciletí v Česku využívalo méně než 10 % domácností, v roce 2017 byl tento podíl již 77,2 % – k počítačům se přidaly další zařízení umožňující připojení k internetu) poté způsobilo nárůst nelegálního sdílení a stahování hudby. Technologický pokrok však nepřinesl hudebnímu průmyslu pouze problémy, ale také možnost rozvoje. Stolní počítače, notebooky, tablety, smartphony – každým dnem se zvyšuje množství času, který lidé stráví online. Proto stále větší pozornost začala směřovat na digitální distribuci. Je to možná trochu zjednodušené, ale příčinu značné změny hudebního průmyslu v posledních letech to ilustruje. Podívejme se tedy společně na vývoj příjmů hudebního průmyslu v Česku i ve světě. Využijeme k tomu data organizace IFPI (International Federation of the Phonographic Industry, česky Mezinárodní federace hudebního průmyslu), která sdružuje hlavní hudební vydavatelství.

Proměna hudebního průmyslu, Denon Store

Začněme světem. Od počátku nového tisíciletí docházelo k velkému propadu příjmů hudebního průmyslu, který trval až do roku 2014, kdy příjmy činily 14,2 mld. USD – to je více než 40% pokles oproti počátku tisíciletí. Od roku 2015 se situace obrací, a to zejména díky jedné složce – streamingu. V současnosti existuje celá řada hudebních streamovacích služeb, které nabízejí pro poslech miliony skladeb, a to i v CD kvalitě. Mezi nejznámější určitě patří Spotify, Tidal, Deezer, AppleMusic nebo Google Play.

Při pohledu na graf si určitě nelze nevšimnout, jak výrazně se naopak snížil příjem z fyzických nosičů. Porovnejme tedy „digitální“ a „fyzické“ příjmy. Rok 2015 byl prvním rokem, kdy příjmy z digitálního prodeje předčily ty z fyzických nosičů a tento trend nadále pokračuje. A nejen to, v roce 2017 již samotné příjmy ze streamingu vykazovaly vyšší hodnoty než „fyzický“ prodej. Příjmy ze streamingu v minulém roce představovaly více než 38 % celkových příjmů, přijmy z celkového digitálního prodeje pak více než 54 %. Trendem posledních let je tedy změna orientace posluchačů hudby z fyzických nosičů na digitální přehrávání.

Proměna hudebního průmyslu, Denon Store

Zdroj: IFPI

Pojďme do Česka, kde však nemáme k dispozici tak detailní historický přehled – organizace IFPI totiž inovovala přehledy, aby byly co nejvíc pokryty všechny příjmy, ale pouze pro nejakutálnější roky. V Česku jsou hlavním zdrojem hudebního průmyslu příjmy z provozovacích práv, které jsou vybírány společností Intergram (společnost, která zastupuje umělce a dbá o to, aby nedocházelo k porušování jejich majetkových autorských práv). Oproti roku 2012 byl v roce 2017 digitální prodej 3x větší (75 vs. 226 mil. Kč) a výrazně pomohl k opětovnému růstu příjmů českého hudebního průmyslu. Hlavní roli v tom opět hraje streaming. Streamingový prodej oproti roku 2016 narostl o 50 % a nyní již tvoří 87 % příjmů z digitálního prodeje a 23 % celkových příjmů hudebního průmyslu. Streamingové služby tedy začínají dobývat i Česko. Prodej fyzických nosičů byl v posledních dvou letech oživen, a to i díky „znovuobjevení“ vinylů. V Česku tedy, pokud budeme hodnotit pouze samotné fyzické a digitální prodeje, dochází k mírnému zvýšení příjmů z fyzických nosičů a výraznému nárůstu digitálních příjmů.

Proměna hudebního průmyslu, Denon Store

Zdroj: IFPI

Co to znamená? Digitální trh ve světě i s menším zpožděním u nás v Česku roste velkým tempem a díky množství velkých on-line streamovacích služeb, neustálému zrychlování internetu i dostupnosti mobilních zažízení má potenciál začít ještě více dominovat hudebnímu trhu. Konec fyzických nosičů to (zatím) znamenat nebude, ale orientace trhu je nyní jasná.

V naší nabídce na www.salonydenon.cz máme řadu zařízení, která podporují přehrávání z hudebních streamovacích služeb. Možná ne každý ještě v současnosti funkci podpory docení, přeci jenom bitový tok streamovacích služeb většinou končí max. na 320 kbps (ale např. Tidal zvládne už i 1 411 kbps, tedy kvalitu CD). Ale pokud vaše starší zařízení není na streaming připraveno a zvážíme-li rychlost vývoje v oblasti digitálních médií, možná by stálo za to zauvažovat o modernizaci vaší výbavy a připravit se na budoucnost.